ClickCease

מה סיבת הנהירה לנטפליקס וכיצד זה משנה את שוק ה TV ?

נטפליקס
מאת: רוני קורן - כתב טכנולוגי ובעל עסק עצמאי בתחום הסלולר כ 20 שנה 22.12.2019

עד לא מזמן, כמעט כל שידורי הטלוויזיה המסחרית, היו משודרות על גבי תשתיות ייחודיות של חברות הלוויין והכבלים, כך שבכדי לקבל גישה לשידורים הללו, הצרכנים נאלצו לרכוש מנוי בכמה מאות שקלים לחודש.
כאשר האינטרנט בפס הרחב החל להיות בשימוש, התמונה השתנתה.
יש לציין שחברות הלוויין והכבלים מחזיקות בחלק מהבעלות של תשתית האינטרנט, אבל זה בנפרד ולפחות באופן חלקי מהתשתית שבה מועברים שידור הטלוויזיה שלהן.
ככל שהטכנולוגיה של הפס הרחב מתקדמת, מה שמאפשר להעביר מידע רב יותר באינטרנט, קל יהיה לשדר ווידאו באיכות גבוהה באמצעות תשתית זו.

הראשונה שהביאה את הבשורה בדבר המהפכה בצריכת התוכן הטלוויזיוני הייתה נטפליקס.
נטפליקס אינה מחזיקה בתשתית אינטרנט לשידורים שלה, היא מתבססת על מודל עסקי ייחודי וזאת, תמורת מחיר נמוך יחסית.
הלקוחות של נטפליקס, מקבלים גישה לספריית תוכן ווידאו מגוונת כאשר הם יכולים לצפות בתכניות מתי שירצו באמצעות VOD. 

 

השינוי הגדול  קרה כאשר נטפליקס שברה את המודל המקובל:

כאשר נטפליקס נכנסה לשוק התוכן, היא למעשה הביאה לשינוים מרחיקי לכת בשתי חזיתות.
תחילה, היא שברה את המודל המקובל של הפצת תוכן באמצעות חברות אשר מחזיקות בתשתית טלוויזיה ובמקום למכור להן תוכן, היא פשוט סיפקה אותו ישירות לקהל היעד שהוא הצופים.
הצופים מקבלים את התוכן באמצעות סטרימינג ובתמורה, הצופים משלמים לנטפליקס דמי מנוי. זהו מודל הנקרא- DTC , אשר ידוע גם כ- OTT over the top.
מונח זה נקרא כך בגלל שהוא עובר מעל הראש של תשתיות הטלוויזיה ולא דרכן.

החזית השנייה אשר בה מורגש השינוי של צפייה לפי דרישה היא –VOD.
לפני שנטפליקס חדרה לשוק, הצפייה בטלוויזיה הייתה ליניארית ורוב הצופים ראו את אותה התכנית באותה השעה שבה היא שודרה בערוץ.
כל התוכן של נטפליקס, נמצא מתי שהצופים יחפצו לצפות בו. מודל עסקי זה, מתאפשר רק כאשר קיים אינטרנט בפס רחב.
היתרון הנוסף של מודל זה הוא ביציבות השידור. הרבה יותר קל לשדר סרט ללא הפתעות וניתוקים מאשר ערוץ רציף.

 

את המהפכה שנטפליקס חוללה המשיכו שירותי סטרימינג נוספים:

את המהפכה שהתחילה נטפליקס, המשיכו חברות סטרימינג חרות כגון: אמזון, יוטיוב ואפל.
שירותים אלה ניתנים ישירות לצרכן {{DTC. למעשה חברות הסטרימינג, עוקפות את חברות הכבלים או הלוויין המסורתיות שהן בעלות התשתיות.
יש לציין, כי חלק מחברות הסטרימינג, כוללות רק שירותי VOD וחלק משלבות אותו עם ערוצים ליניאריים.
גם מחירי החבילות יהיו שונים בין חברה לחברה.
למעשה, משתלם לשחקני הסטרימינג, לנקוט באסטרטגיה של מקסום נתח שוק גם אם המשמעות היא במחיר נמוך למנוי.

 

ההשלכות – פגיעה ישירה ונוספת בחברות התשתית והכבלים:

לכל מה שצוין לעיל, קיימות השלכות שונות על השוק, אם בחזית המנויים ולכן יותר מנויים נוהרים לפלטפורמת הסטרימינג.
היום, מדובר בשירות שהוא בחלק משלים וחלק ממנו הוא תחליפי. מצד שני, ייתכן כי בעתיד הוא יחליף את כל הפלטפורמות הוותיקות ותר למרות שעדיין מוקדם מדי בכד לקבוע.
המסקנה היא, שללא ספק האינטרנט משבש את ענף הטלוויזיה למעט פרטנר טיוי שנהנית משיתוף פעולה עם נטפליקס כלול במחיר החבילה.
מפיצי התוכן המסורתיים שהן חברות הכבלים והלוויין מאבדים נתח שוק נכבד, לטובת פלטפורמות הפצה אינטרנטיות.
זהו למעשה תור הזהב של טלוויזיה עבור הצרכנים, כאשר הצרכן צופה בדיוק בתוכן שבו הוא מעוניין, בזמן הרצוי לו ובאיזה מכשר שהוא מעוניין לצפות באמצעותו אם סלולר, טלוויזיה, טאבלט וכדומה.
מבחינת ערוצי הפצה, המודלים העסקיים עדיין לא התייצבו.

 

להשוואת חבילות TV לחץ כאן 

איזה שירות ברצונך להשוות?

מאמרים נוספים
מסנן מים דירתי
אנשים רבים בוחרים להתקין לעצמם מסנן מים דירתי, על מנת...
בזק פייבר כל החבילות והמבצעים
אם בעבר רוב האנשים הסתפקו במהירות גלישה נמוכה יחסית, הרי...
פלאפון – חוות דעת וביקורת
פלאפון תקשורת, הוקמה בשנת 1985 ע"י תדיראן ומוטורולה ובכך הייתה...
החלטתם להתנתק? כך תעשו זאת בפשטות ובקלות
  המעבר בין חברות תקשורת המספקות שירותי אינטרנט, סלולר וטלוויזיה הוא...

    הצטרפות למגזין מבצעים והטבות מאתר משתלם לי

    מעוניינים להתעדכן לפני כולם? הרשמו עכשיו!

    ייעוץ חינם