הסתכלתם לאחרונה על חשבון הטלוויזיה שלכם?
אם כן, בטח תהיתם מה הסיבה למחיר הגבוה שאתם משלמים עבור מה שאמור להיות מוצר נגיש לכלל הציבור.
ובכן, הסיבה די פשוטה: בניגוד לשוק הסלולר, שהפך לשוק תחרותי במיוחד בו הכוח עבר לידי הצרכן, בעוד שחברות הסלולר נדרשות להתחרות האחת בשניה על ליבו, שוק הטלוויזיה הישראלי עדיין מתאפיין במבנה מונופוליסטי, עם שתי חברות גדולות (הוט ו-YES) ששולטות למעשה בשוק וקובעות את רמת המחירים בו. אף שהשוק נפתח בהדרגה למתחרים נוספים (ביניהן פרטנר וסלקום), הרי שהדבר נעשה בעצלתיים, ובשלב זה עדיין לא משנה את מצב העניינים הקיים.
עיקרון הבסיס של הכלכלה החופשית קובע שהדרך הטובה ביותר להוביל להורדת מחירים מחד, ולשירות טוב יותר לצרכן מאידך, היא עידוד התחרות במסגרת כללי השוק החופשי.
הבעיה היא שנכון להיום קיים חסם משמעותי שמקשה על עידוד התחרות בשוק הטלוויזיה – הטרחה שהצרכן נדרש לעבור בשביל לעבור בין חברות. בניגוד לשוק הסלולר, שם הצרכן יכול פשוט לפנות לחברה המתחרה אליה הוא מעוניין לעבור והיא כבר תדאג לנייד אליה את מספר הסלולרי שלו, ללא צורך בפניה לחברת הסלולר הנוכחית, צרכן המבקש להתנייד בין ספקיות טלוויזיה נדרש בשלב הראשון להתנתק מהספקית אליה הוא מחובר, וכן להשיב לידה את הציוד שבידו.
במקביל, עליו גם לפנות לספקית החדשה אליה הוא מבקש להתחבר, לסגור עסקה חדשה ולתאם התקנה בנפרד. מדובר על הליך מסורבל ללא צורך ממשי, שמרתיע צרכני טלוויזיה רבים ממעבר בין ספקיות שירותי הטלוויזיה, והתוצאה היא שלא מעט ישראלים משלמים מחיר גבוה בהרבה מהמחיר הריאלי עבור שירותי הטלוויזיה שלהם, פשוט מחוסר ברירה.
בשורה חדשה לצרכן הישראלי: התנתקות מחברת טלוויזיה בצורה מהירה ופשוטה
למרבה המזל, כשל שוק זה לא נסתר מעיני משרד התקשורת.
במהלך חודש פברואר 2020, שר התקשורת דודי אמסלם הכריז בדף הפייסבוק שלו על רפורמה חדשה, במסגרתה התנתקות מחברת טלוויזיה ומעבר לספקית חדשה יעשה במסגרת הליך "ניוד" דומה למדי להליך המקביל בשוק הסלולר. במסגרת הרפורמה החדשה, צרכן שיהיה מעוניין לעבור לספקית חדשה של שירותי טלוויזיה יידרש פשוט לפנות אל אותה הספקית, ולסגור מולה את תנאי העסקה.
לאחר מכן, הספקית החדשה היא זו שתעדכן את הספקית הישנה בנושא, והיא אף תדאג לאסוף את הציוד הישן ולהעבירו לספקית הישנה, מבלי שהצרכן יידרש בשום שלב ליצור קשר מול הספקית הישנה בעצמו.
מדובר ללא ספק בבשורה משמחת.
לא רק שההליך החדש הזה יקל את החיים עבור רבבות צרכנים, ויהפוך את המעבר בין ספקיות שירותי הטלוויזיה להליך נוח, פשוט ומהיר בהרבה ביחס למצב הנוכחי, אלא שהדבר גם יעניק הזדמנות לספקית הננטשת, לאחר שקיבלה הודעה בדבר כוונת הצרכן לעזוב אותה, לפנות לצרכן עצמו בצורה יזומה ולנסות לשמרו כלקוח, בין היתר באמצעות הוזלת מחיר השירות.
כפי שניתן ללמוד מהניסיון שנצבר בשוק הסלולר, מדובר באחד מהכלים האפקטיביים ביותר שעומדים לרשות צרכן המבקש להוזיל את מחיר השירות שהוא מקבל, אבל מעוניין להימנע מוויכוחים מול נציגי שירות ומשיחות מנהל מייגעות. במסגרת הרפורמה החדשה, הכל ייעשה בשיחה יזומה מצד הספקית הננטשת, כאשר הצרכן יוכל להכריע האם לקבל את ההצעה ולהישאר אצל הספקית הישנה, או לסרב ולעבור אל הספקית החדשה.
אכן – הכוח עובד לידי הצרכן.
נשמע מעולה נכון?
ובכן, החדשות הרעות הן שהמהלך נמצא עודנו בשלבי תכנון ועבודת מטה, וטרם יצא אל הפועל.
בינתיים, ההמלצה שלנו באתר משתלם לי היא כן להמתין בסבלנות – נראה ששוק הטלוויזיה הישראלי הולך לעבור מהפכה זוטא שתוביל להגברת התחרות בענף, להורדת מחירים ולשיפור השירות לצרכן – והכל הודות לתהליכים הטבעיים של השוק החופשי.
להשוואת חבילות טלוויזיה – לחצו כאן